sobota, 22 grudnia 2012

Pierniczki!

Próbowałam już wielu przepisów na świąteczne pierniczki, ale rzadko kiedy udawało mi się, aby były one miękkie w środku, a na zewnątrz delikatnie chrupiące. Chyba w końcu znalazłam przepis idealny, bo pierniczki po dwóch tygodniach stały się właśnie takie. Zauważyłam też, że im grubsze się je wytnie, tym będą bardziej puszyste. Ciasto zrobiłam wcześniej i leżało sobie w lodówce 2-3 dni, ale mogłoby nawet leżeć 2 tygodnie. Podobno wtedy jest najlepsze. Koniecznie trzeba je włożyć do lodówki conajmniej na noc, ponieważ wychodzi dość luźne.




Składniki:
  • 50 dag mąki
  • ok. 300 ml miodu (ja oczywiście dałam na oko)
  • 3/4 szklanki cukru pudru
  • 3/4 kostki masła
  • 1 opakowanie przyprawy do pierników (40 g)
  • 2 jajka
  • 1 łyżeczka sody
  • szczypta soli
Miód podgrzewamy w rondelku z cukrem, przyprawą i masłem. Co jakiś czas mieszamy i uważamy, żeby masa się nie zagotowała. Gdy składniki się połączą odstawiamy do ostygnięcia. Mąkę przesiewamy do miski, dodajemy szczyptę soli i sodę. Następnie wlewamy masę miodowo-piernikową i zagniatamy ciasto. Będzie luźne, ale tak jak pisałam wyżej, trzeba je przykryć folią i wstawić do lodówki.
Jak już odczeka swoje w lodówce, wałkujemy oczywiście i wykrawamy różne różniste kształty. A pieczemy w 180 st. 8-10 minut, do czasu aż będą rumiane.

Jak wystygną wkładamy do puszek i pudełek i czekamy ok. 2 tygodni aż zmiękną. Później dekorujemy, np. lukrem.




Przepis na dobry lukier:
  • 1 białko
  • 1 szklanka cukru pudru
  • 1 łyżka cukru waniliowego
  • szczypta soli
Białko ubijamy z solą. Cukry mieszamy ze sobą i dodajemy do ubitych białek. Wszystko razem miksujemy i powstaje piękny, ciągnący się lukier.

Wesołych Świąt! :)

1 komentarze:

Unknown pisze...

Pierwszy raz "Stary piernik" można użyć w pozytywnym jego znaczeniu

Prześlij komentarz

© 2011 spotkajmy się w kuchni, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena